söndag, mars 01, 2009

Yess.....!

Jill Johnson var helt klart värd att vara och lyssna på.
Nästan fullsatt i Konser & Kongress Crusell hallen, kul att se insidan av byggnaden.
Jill:s röst gillar jag skarpt, konserten var ju s.k akustisk så det vi hörde var "the real thing".
Tänk att man kan ha en så vacker röst, inte en ton som blir fel. Musikerna hon hade med sig var helt suveräna - både på sina instrument och med sina kompletterande röster.
Det enda jag kan "klaga" på var att det var övervägande lugna och sentimentala låtar - vackra i sig - men jag hade önskat lite mer upp tempo.
Jill gav även mycket av sig själv då hon pratade mellan låtarna, lite bakgrunds info till hur låtarna hon skrivit blivit till, lite prat om sig själv och sitt liv.........hon kändes väldigt "äkta". När sista låten + extranumret var slut smög vi ut samtidigt som övrig publik ställde sig upp och gav henne och övriga stående ovationer.
Snabba i stegen och till slut springandes till bilen för att ta oss vidare till nästa evenemang CC & Lee i Norrköping på Borgen.
Ja vad ska jag säga om den upplevelsen då, inte var det nåt att hurra för enligt oss.
Dansvänlig musik vet jag inte om det direkt kan kallas det vi hörde. Visst fanns det en och annan låt som var bra, men på det stora hela tycker inte jag det funkar på ett renodlat dansställe.
Helt plötsligt blev det "o-ordning" på låtarna (två lugna + två snabba är ju det vanliga) men efter de två inledande lugna kom en ensam låt mitt i allt och sen fortsatte de med två snabba.
Sånt ställer till det för danspubliken - hur ska man göra - ska man lämna den man dansar med efter en låt ???
Faktiskt ganska kul att se hur invant ett mönster kan vara på dansgolvet, stor förvirring för många. Tur att man inte är så känslig, jag hade dessutom turen att vara på golvet med en utav mina gamla bekanta så vi fick oss fem låtar på raken i stället för det vanliga fyra (här i "södern" har det blivit en vana bland många av de dansande)
Än mer förvånad blev jag när det plötsligt hörs: Och nu damer är det er tur!
Vaddå?? Det är ALLTID demokratisk dans söder om Söderhamn, vad jag vet!
Hmmm, mitt samlade intryck av orkestern är, duktiga musiker och systrarna i orkestern har bra röster, de kör med ett lagom trevlig surr mellan låtarna men jag vill nog inte dansa till dem "frivilligt" igen.
Placeringsmässigt så tror jag att de gör sig bäst för "party-publik"
****
Lördagen bjöd på ett underbart soligt väder. Långpromenad till Valla och Gamla Linköping, där besökte jag Cloetta butiken för ett litet inköp som skulle passa bra till eftermiddagskaffet.
Eftersom det blev en promenad på 8 km och kvällen skulle bjuda på mera dans så behövde inte mitt samvete tyngas alltför mycket av att godis-grisen i mig vaknat till liv igen.
Jag får väl skärpa till mig igen - på måndag!!
Zlips var på besök i stan, så Cupolen var ett givet mål för lördagskvälls aktivitet.
Det blev en mycket lyckad danskväll. Bra med folk, alldelens lagom många var vi och det var en mycket trevlig blandning på publiken. Många bekanta, många nya och till och med en fd Pitebo hade hittat dit.
Numera är hon dal-kulla (tacka Malung för det!), där ser man vad dansen kan lyckas med.
****
Nu är det snart dags för en arbetsvecka igen - förhoppningsvis går den snabbt och smärtfritt förbi - vi har något trevligt som väntar kommande helg!
Bhonus spelar i Borlänge på Stora Björn och dit är vi på väg, deras spelning i Ljungsbro var så suverän att den gav mersmak, det känns såååå roligt att få dansa till dem så här snart igen.
Inna vi styr hemåt på söndagen så kommer vi att passera Gävle och Estraden och gissa vad, där spelar Zlips och Expanders - dans mellan 18 och 22.30 - det kan bli riktigt kul det också.
Expanders har en ny medlem sen vi dansade till dem sist, en kille som för länge sedan var med i Boogart. Jag har förhoppningar om att det kan låta riktigt bra om dem nu, hemsidan deras lovar också lite förändringar i musiken - spännande.
Efter dansen har vi ca 37 mil hem - det blir kanske sovmorgon nästa måndag - tur att vi har flex möjlighet på jobbet!
****
Kanske dags att tänka på "refrängen" - time to hit the sack - Godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant det där med CC&Lee... Jag har ju hört dem i Vemdalen och det var precis samma där - ingen ordning. Jag tycker faktiskt inte att det är för mycket begärt att orkestern "håller på ordningen." Det krävs väl en viss sådan vad man än sysslar med? Och som vanligt sitter jag här och är grön av avundsjuka. Bhonus igen! Ni är allt väldigt bortskämda! ;)