söndag, juli 27, 2008

Puuh..stressigt värre med semester =0)

Ljuvliga dagar på Gotland, kan inte annat än vara lycklig!
Vi åkte med den lilla färjan från Nynäshamn (den som bara tar 700 passagerare), överresan var lugn, vi kunde se filmen Se upp för dårarna som tidsfördriv.
Typiskt att vi hyrt den för någon månad sedan (vi som så sällan kommer oss för att hyra en film).
När vi angjort Visby ca 21.40 körde vi de knappa 2 milen till Vall där Jenny med familj numera huserar.

Vilken tur vi hade, Ebba har lite senare "gå och sova" vanor nu på sommaren så vi möttes av en strålande glad flicka som ropade " Moommoo" och kom och gav mig en bamsekram som värmer mig ännu! Ebba var också glad att Roland och Caisa änligen var med - snabbt insåg vi att den flickan vet hur vovvar ska tas, Ebba snappade fort åt sig några "bestämda" kommandon - NEJ! - VÄNTA! - LILLA GUMMAN! - KOM - det finns nog en liten hund dressör i henne.
****
Soliga varma dagar hade vi turen att få på Gotland - vad annat!
Måndag gjorde vi ett besök på Robbjens, hälsade på Jennys svärföräldrar som driver ett trevligt café och kultur museum (värt ett besök) http://www.robbjens.seVi var även till ett krukmakeri och tittade, fick sällskap av Simon, krukmakeriet egen husvakt
Kvällen avslutades med härliga grillade hamburgare, tillverkade utav vår egen favvo kock Klas, mmmm så goda.
Tisdag blev en dag på stan för oss "tjejjer", det finns så mycket att se på och även att köpa.
Ebba shoppade en Pippi väska, en tandborst hållare med timglas och en baddräkt - hon var mycket nöjd med sina inköp.
Vi något äldre tjejjer gjorde också några fynd.
Jenny har haft span på ett par läderstövar sen i höst - har varit in och tittat på den då och då men alltid ansett dem vara för dyra - nu var de nedsatta till halva priset + att man som wedins medlem fick dem för halva DET priset - vad gör man - KÖPER drömstöveln för 470:-, det firade vi senare med varsin saffranspannkaka med obligatoriskt tillbehör grädde och salmbärssylt - sååå gott!
Eftermiddagen och kvällen tillbringades hemma på gården med bus och lek i bl a sandlådan
Gotlandsbesöket var kort men intensivt och ger som alltid mersmak, färjan hem gick 00:50, nu var det den stora färjan (den tar 1500 passagerare)
Vi var på fastlandet 04:10 - hemma i Linköping ca 06:30 - packa upp lite - SOVA - vaknade vid 11:00 - då tog vår dag sin början.
****
Tvätt var vad denna onsdag mest innehöll, men eftersom det var onsdag och danskväll i Borensberg så slängde vi oss givetvis i duschen och bytte om för att kl 19:30 stå beredda på dansbanan när Sannex spelade upp till dans!
Det blev en väldigt trevlig kväll - VARMT - var bara förnamnet, sommarvärmen har nu kommit med allvar.
Konstigt nog så blir det aldrig mycket folk när Sannex spelar i Borensberg, varför kan jag inte förstå eftersom de spelar musik som man blir så glad utav, dom är trevliga och spexar en hel del mellan låtarna (även mitt i låtarna kan man upptäcka en hel del tokigheter på scenen), men i Borensberg är de nästan bara Wahlströms och Zlips som fyller dansbanan till sista plats.
Egentligen så spelar det inte någon roll att det inte är knökfullt med folk, desto mer plats att dansa på, och som jag någongång tidigare nämnt så är det inte antalet utan vilka personer som är där som gör att kvällen blir lyckad!
****
Torsdag var den första dagen på semestern som jag kände att jag var helt LEDI, ooh vad skönt, en riktigt slapp dag, inget man direkt måste göra.
En cykeltur i lugnt tempo, ligga i solen och läsa och sova en stund, lite småplock i garderoben - en dag att bara vara - det mår man också gott utav!
Fredag cyklade vi till Mantorp, det var verkligen en höjdare, vinden låg helt rätt, solen stekte och jag kände mig på topp!
Vi hämtade hem husbilen för att börja ställa i ordning för vär nästa utflykt - men eftersom det var dans i Degerfors på Jacobs loge så var vi ju "tvugna" att klämma in det i agendan.
Vi körde hemifrån vid 19:15 och var framme ca 21:15, Blender spelade upp till dans och det blev en lyckad kväll igen.
Träffade bekanta från Eksjö, Nora, Linköping och även folk från Borlänge, Norrköping och Västkusten, så det är inte bara vi som flänger runt landet som tok efter bra dans.
Hemma var vi ca 03:15 och i säng kom vi inte föränn kl var 04:30.
****
Vad blev det av lördagen - jo, sovmorgon !
Solen gassar som den bara ska när det är sommar och semester, läsa bok på balkongen är perfekt, men eftersom sömnen är lite eftersatt så somnar man och blir väckt av käre maken som tycker att jag bör ta hänsyn till grannarna och inte snarka så högt!!!
Jag - snarka - hmmm - Jo så är det nog.
På kvällen ingvigde vi vår ny el-grill och åt en utsökt middag. Grillad California steak och klyft potatis, dryck - ny gjort bubbel vatten från vår Soda Streamer ( ja, Jenny vi blev inspirerade efter besöket i Vall)
****
Söndag, nu ska vi iväg mot Skåne och Örkeljunga.
Vi får väl se vad annat, eventuelt cykeltävling i Alingsås på onsdag.