fredag, september 06, 2013

Hemma i stan veckan

Vecka tre av min semester och gubbens sista lediga vecka, tillbringade vi hemma i stan, och eftersom det fina vädret fortsatte så blev det många cykelturer.

Min gamla trotjänare till cykel har piffats upp med en lasthylla + varukorg, som givetvis matchar cykelns lack ;)
Egentligen skulle jag vilja köpa mig en ny cykel, men eftersom den befintliga fungerar hur bra som helst så säger förnuftet att det är dumt att lägga massor med tusenlappar på en ny bara för att...
Den här gången låter jag förnuftet råda.
I Linköping har vi ett mycket väl utbyggt cykelvägs nät, man kan i princip cykla vart som helst i stan och runt ytterområdena på dem.
Här valde vi att passera Stora Torget för att se lite stadsliv.

Det blå bandet i stan, Stångån, som är ett trevligt mål för promenader och picknick.
Det är cykelväg längs den ena sidan och promenadväg längs den andra., en bit högre upp längs ån ligger Tannefors slussar, fint som bara den, tyvärr hade jag inget foto därifrån i paddan, med det finns på min gamla hemsida istället http://hem.passagen.se/etelpetel/valkomstsida.htm
Det finns en liten playa vid ån där man kan ligga och sola, det finns nog dom som tar sig ett dopp i ån också, vet inte om jag skulle vilja göra det.

Här passerar vi Stångebrofältet, där stod slaget vid Stångebro i september 1598, det går att läsa mer om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Stångebro
Det finns mycket historia i Linköping, jag har varit på några stadsvandringar för att lära mig lite mer om min nya hemstad, intressant är det.
Byggnaden här nedan är inte så gammal, faktiskt en av de senaste tillskotten.
Stans nya stolthet, Linköping Arena, där några av damernas EM  fotbolls matcher spelades denna sommar.
Stort är det, men känns lite ödsligt, hur ofta kommer denna anläggning att fyllas med åskådare?

Sammanlagt cyklade vi många mil denna tredje vecka av semestern, efter våra cykelturer har vi givetvis unnat oss god mat och dryck hemma på balkongen i eftermiddags värmen.
Inte utan att jag längtar tillbaka till detta.
Det gäller att hålla kvar känslan av det goda måendet som jag haft hela denna sommar, får inte glömma bort hur gott livet kan vara :)

1 kommentar:

Boel sa...

Vilken härlig sommar ni har haft, med både dans och annat trevligt!