måndag, juni 18, 2007

Söndag igen!!

Har det verkligen hunnit gå en hel vecka sedan jag var in här och skrev något?
Tiden den rusar iväg tycker jag, nu är det två veckor kvar till den underbara sommarledigheten ....SEMESTER!!
Roland och Caisa har kommit tillbaks från Niemisel och vi har fått hem lite saker som väcker minnen från det som varit, bl. a
  • Min första stol, den jag hade som ett litet flickebarn hemma på Torggatan i Haparanda. Den skall så småningom målas och bli fin så att "Mimmi" - min första riktiga babydocka - får ha den till sittplats.
Precis som det var hemma hos mamma och pappa. Tänk att den dockan suttit på den stolen ända sen jag flyttade hemifrån..........
Jag minns att Jenny blev så glad, när vi åkte upp till Mommo o Moffa för att vara lediga, när hon kom in i Mommos sovrum och fick ta "Mimmi" i sin famn och leka med henne - precis som Ebba gjorde när de nyligen var till oss här i Linköping.
Det verkar som att historien upprepar sig!
  • Den gamla "klapp-stolen" från mammas och pappas stuga i Nikkala
Vi brukade ha ved i den, den är inte vacker men för mig väldigt speciell, den är målad av "farbror Udde" - han var Hamnmästare i Haparanda Hamn, på den tiden då det var skeppning där, oj vilka minnen från när jag var liten och fick följa med pappa (skeppsmäklaren) på de spanska, holländska och tyska lastfartygen som angjorde Haparand Hamn och Seskarö.
Funderar på om det går att göra något åt den för att få den lite mer "rums-ren", men jag tror nog att den skall få vara som den är................

Jag förlorar mig i minnen, det är så trevligt att tänka tillbaks på sådant som man fått uppleva som mycket ung, jag har nog varit lyckligt lottad - jag och pappa var nog lite som "ler och långhalm" en viss period i mitt liv.

När Roland höll på att packa hyrsläpet med våra saker höll Caisa noga reda på vad som försigick, det skulle inte missas nåt...........

Det var likadant när vi flyttade från Luleå, när den stora flyttlastbilen kom så skulle hon absolut sitta på lastbryggan och hålla koll på vad som bars in i bilen, så hon har nog levt det senaste året med ständig koll på flyttlass - med tanke på att vi nyligen flyttade från Luftvärnsgatan hit till Mjärdevi/Lambohov.

Nä nu är det nog dags att avrunda, klockan börjar närma sig läggdags igen.
Hoppas alla ni där ute i landet sussar gott!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker klappstolen är vacker! Och du ska absolut inte göra något med den, tänk på alla minnen som ligger i målningarna!

Dockan och din lilla stol är också helt fantastiska. Det ÄR vackert med gamla saker :-)

Anonym sa...

Hej Ethel
visst är det skönt att ibland bara frossa i fina minnen.. det hände ju en del kul i Happis som man vill minnas.
Ha en skön semester//kramar majso

Anonym sa...

Ja du Majso, visst hade vi en massa roliga hyss för oss, under den "bästa" tiden i Happis....och inte känns det som att det var så hemskt länge sedan =0)