tisdag, mars 02, 2010

Trafikkaos

Ja nu har jag tagit del av trafikkaoset här i Östergötland. I måndags hörde jag lite löst prat på jobbet om halka, bilköer, avstängda vägar o dyl.
Jag lade inte så mycket vikt vid det, men när jag gick från jobbet vid 16:15 såg jag att bilarna som skulle upp för en liten sluttning intill jobbet inte kom någon vart, de stod och spann med hjulen och folk fick kliva ur bilarna för att skjuta på för att den bil som stod främst i kön skulle komma vidare och så fick de fortsätta en efter en. Hmmmm det kanske låg något i det jag hört surras om.
När jag kom fram till Resecentrum såg jag att de flesta bussar hade bytt ut linje numret mot texten Ej i trafik.............och så var det, inte en enda tätorts buss gick.
All busstrafik i innerstan var inställd pga blixthalka, jag upptäckte också att det var glashalt på perrongen där jag gick, helt plötsligt så var det svårt att hålla sig upprätt.
Det var ingen mening att ringa och be om hämtning heller eftersom det var bilköer vart än man såg, rent kaos så att säga.
Någon tipsade mig om att landsortsbussarna fortfarande var i trafik, så jag tog mig över till hållplatsen för Kisa bussen. Det blev lite väntan eftersom det var lite virrigt på Resecentrum, fullproppat med bussar som bara stod i vänteläge, men tillslut så kom den, bussen som skulle ta mig hemåt.
Det visade sig att den bussen hade problem med värmen, framrutan immade igen hela tiden, det märkte vi passagerare efter att vi åkt ett par hundra meter. Jag var fram och hjälpte chauffören att torka rutan så han skulle se trafiken på höger sida ett tag, men det var ett hopplöst företag. Det blev kallare och kallare och tillslut så var jag rejält frusen och började t o m få "näsdropp" av kylan. Betydligt senare än jag tänkt mig kom jag hem, men glad över att ha sluppit promenera i blixthalkan och med helt fel kläder i "skit-vädret".
All tätortstrafik blev inställd resten av eftermiddagen och kvällen, så är det att bo där det inte finns någon vana att hantera vinterväglag.

Inga kommentarer: